2007 gjordes en utredning av WRS från Uppsala där Peter Ridderstolpe konstaterade att det inte fanns något som helst behov av någon centraliserad lösning.
Storleken på det eventuella VA området tycks bestämmas lite slumpmässigt. Eller var det för att området skulle anpassas till redan befintliga ritningar till ett reningsverk avsett för någon annan kommun?
Extra besynnerligt är det med tanke på att inga som helst klagomål kommit in och inga prover tagits för att se om något var fel. Allt bygger på påståenden, gissningar och antaganden. Stora Lees vatten är mycket näringsfattigt, faktiskt så näringsfattigt att sjön är nära att bedömas som biologisk öken. Ändå förklarade kommunens folk med hjälp av den bestämda konsulten, som pekade med hela handen, och förklarade med myndig stämma att ett kommunalt reningsverk var ett absolut lagkrav om det finns mer än 20 fastigheter.
Näringsämnena skulle renas bort, för i Östersjön har dom ju problem med övergödning. Alltså skall även sjöar i Västsverige med stor näringsbrist ”räddas” genom vansinnesdyra reningsverk som skulle rena bort de näringsämnen som är sådan bristvara i sjöarna här.
På något vis har alltså Ridderstolpes utredning som gjordes så sent som 2007 fallit i glömska hos tjänstemännen och en annan konsult med totalt motsatt ståndpunkt kopplades in. Förstå det den som kan….
Befolkningen har minskat och fortsätter minska. Ändå tycks behovet av massiva reningsverk ha ökat….
Resultatet blev att samtliga i bygden omedelbart slöt sig samman i total enighet om att stoppa dessa extrema excesser i missriktad sk miljövård.
Frågan är om detta var det naturliga kretsloppet eller om skiten var mindre giftig på den tiden?
Varje fastighet skulle påtvingas kostnader upp mot 200 000 kr. Plus sedvanliga årliga kostnader för kommunalt VA. Mer om tomten eller huset är större. Även obebyggda tomter skulle tvingas med. Utedass skulle förbjudas…
Fattigpensionärer skulle tvingas låna till detta och få en månadskostnad på ca 2000 kr i tio år. Trots att dom redan har ganska nya avlopp som är godkända av kommunen. Det blir dyrare att skita än att äta….
Kommunens folk understödda av den bestämda konsulten förklarade hur viktigt det är att ”smida medan järnet är varmt”. Alltså dra igång stolleprojektet direkt medan man fortfarande ”har initiativet”. För annars skulle länsstyrelsen ta över hela ärendet. Och då skulle det helt garanterat bli mycket större och dyrare och vi skulle då inte ha någon som helst möjlighet att påverka. Vi skulle alltså vara tacksamma att slippa undan med ”bara” 100 miljoner för 60 personers avlopp…..
Ändå var det plötsligt bråttom och det hade dessutom blivit 45 fastigheter mer än förra omgången….
Vi började läsa på så att vi skulle kunna bemöta dom med fakta. Däremot var vi sparsamma med insändare och vi var hela tiden noga med att det inte skulle få utvecklas till en prestigefråga.
Lyckligtvis kom vi igång med motståndet innan kommunen hade klubbat igenom det slutliga beslutet.
Mycket givande att läsa mail mellan konsulter och tjänstemän….. och mötesprotokoll….
Vi kontaktade länsstyrelsen och trots att vi blivit hotade att dom skulle ingripa om det inte byggdes reningsverk snabbt, så visade det sig att dom inte planerade något som helst. Dom hade inte ens ett ärende om vårt område…
Vi kontaktade HAV och fick veta att lättnader i bestämmelserna var på gång. Kanske redan inom ett år. (kanske därför det var så bråttom för somliga).
Markägare nekade tillträde till provborrningar som det var så bråttom med…..
Vi skaffade kunskaper och argument. Vi gjorde skrivelser som vi mailade till samtliga i beslutande position i kommunen.
Där fick vi rätt direkt. Plötsligt behövdes det inte längre vara LT-pumpar vid samtliga hus….. Man kan undra hur ett sådant förslag ens kan komma upp efter att en VA-konsult utrett frågan för över en halv miljon kr.
Vi påpekade det ohållbara med att gräva ner 2 mil med rörledningar för att pumpa skiten med hundratals energikrävande pumpar fram till ett stort reningsverk som skulle byggas på strandskyddat område och inom såväl natura 2000 område och olika riksintressen.
Enigheten var total. Alla var med på motståndet.
Eftersom kommunen hade anlitat en konsult för dyra pengar, som argumenterade åt dom så beslutade vi att samla ihop pengar och engagera en egen ”motkonsult”. Det var i den vevan vi läste om Ridderstolpe och markretensionen. Vi kontaktade honom och frågade om han kunde hjälpa oss. Vi fick ett mycket trevligt och positivt svar. Vi bad folk att ställa upp med 500 kr var till en försvarsbudget. Många betalade mer. Även folk utanför det tilltänkta området betalade för att stoppa stolligheterna. Vi fick ihop ca 55 000 kr. Pengar är makt. Pengar kan köpa specialistkunskaper. Expertutlåtanden t.ex. Nu kunde dom inte längre påstå att vi inte satt inne med expertkunskap. Vi har tillräckliga resurser för att kunna ta fighten mot kommun, miljökontor och konsulter.
Vi fortsatte med skrivelser till många inom kommun och miljökontor. Försökte nå samtliga beslutsfattare. Vi ordnade egna möten som kommunens folk inte kunde utebli från utan att verka odemokratiska.
Detta blev nog en vändpunkt för kommunen betalade faktiskt vår räkning för Ridderstolpes och Christenssons arbete. För skams skull kanske, för nu hade dom tillgång till riktiga fakta. Som kommunen hade behövt hela tiden men vi hade tagit fram.
Och vi har kvar vår försvarsbudget på 55 000 kr att ta till om det behövs.
Plötsligt var konsultens uppdrag för kommunen färdiga och han är nu ute ur bilden.
WRS med Peter Ridderstolpe är nu kommunens konsult i ärendet. Christensson är juridisk rådgivare.
Det blir nog nu en undersökning av de faktiska omständigheterna. Hur många avlopp är dåliga. Vilka åtgärder behövs och vid vilka fastigheter. Det är ingen här som har motsatt sig realistiska åtgärder om de faktiskt behövs. T.ex. att uppgradera sin infiltration om det behövs och där det behövs.
Förslag på realistiska åtgärder kommer nog att tas fram med hjälp av WRS.
WRS och kommunen har haft ett möte med bla utbildning om LAV paragraf 6. Dom hade även ett möte på plats där representanter från VA Nössemark deltog.
Kommunen har bestämt att det skall göras ”ett omtag” när det gäller ett ev ARV. Nu skall man först undersöka om det behövs…….
Beslut utlovat i augusti.
Dals-Eds kommun kommer förhoppningsvis att gå till historien som ett föredöme för andra kommuner att ta efter. Det har redan talats om i andra dalslandskommuner att man skall lägga huvudfous på de befintliga kommunala reningsverken. Det är ju där man kan få verklig miljönytta för pengarna.
VA Nössemark.
Lämna ett svar